Thursday, March 24, 2011

Ada Apa Dengan Self-Esteem?

Hello you ozz... Ape kabar? Hehe like I care ;P


Arini tangan aku gatal je nak menaip. Bukannye aku takder keje. Banyak kott assignments aku. Test pun banyak. Haishh (*_*)


Tapi ann sebab arini tetibe aku teringat pasal satu artikel yang aku bace time tunggu kawan aku gi inspection kete die. Punye lah lame kitorang tunggu! Rupa-rupanye akak comel yang jage kaunter tuh lupe nak announce yang kete kwn aku tu sebenarnye da lame siap. Ceh!! Bikin wa panass je (overreaction). Hehe. Erkk lari topik lah. Adehh >,<


Hmm...berbalik kepada topik asal kite.


Entry aku arini adalah pasal keyakinan diri atau  'SELF-ESTEEM'. Ape self-esteem tu? Penting sangat ke? Well, arini aku nak share satu info dengan korang pasal macam mane nak detect kalo kite nie ade low
self-esteem and sedikit info dan opinion aku tentang cara nak meningkatkan self-esteem kite.


Artikel nih aku bace dalam New Straits Times. So bukan aku MERAPU lah. Harap maklum.


Macam mane nak detect kalo kite ade low self-esteem?


  1. Suka membandingkan diri sendiri dengan orang lain pastu mulalah rase diri sendiri banyak kekurangan la, tak kaya, tak handsome/lawa la...etc berbanding dengan orang yang kite compare tuh.
  2. Mudah panik kalo takder kawan.
  3. Akan buat ape saje yang kawan die suruh even bende tu tak masuk akal (macam kena siapkan homework kawan die) hanya untuk memuaskan hati kawan die tuh.
  4. Selalu pikir bahawa dialah orang paling malang dalam dunia nih. Serba tak cukup lah lebih kurang.
  5. Takut nak buat/cuba sesuatu yang diluar kebiasaan die. Contohnye cam kalo tak penah pergi kedai mahal2, takut la nak jejak kaki.
Haaa... Amacam? Korang ade tak salah satu daripada ciri2 kat atas? Kalo ade, maknenye korang ne adalah seorang yang ade low self-esteem.

Macam mane nak tingkatkan self-esteem kite?

Apa yang korang boleh wat ialah:
  1. Love yourself more.
  2. Jangan compare diri korang dengan orang lain sebab memang kite akan cenderung untuk rase tak puas ati bile kite keep comparing ourselves with others.
  3. Love yourself more
  4. Love yourself more
Hehe kenape aku ulang love yourself more tu? Sebab sayang/hargai diri sendiri nih adalah asas untuk gain self confidence kite. Kite kena selalu motivate diri kite yang kite jugak special macam orang lain. Kalo sebelum nih asyik duk condemn diri sendiri ngan kate2 negatif such as aku tak handsome/lawa, aku kurang pandai and bla bla blah..., ape kate kalo kite tukar sume kate2 negatif tuh kepada kate2 yang positif macam aku tak lawa tapi cute, aku tak bodoh, dan lain-lain. Bukannye untuk perasan bagus atau syok sendiri and masuk lif tekan sendiri, tapi bende2 kecik camni sebenarnye penting sebagai motivasi dalaman kite (as long as korang tak lebih2 la).

Berdasarkan satu kajian, orang yang ade low self-esteem nih not necessarily orang yang bertaraf rendah dari segi sosioekonomi and orang-orang yang tak handsome/lawa. Even seorang CEO dekat syarikat besar and orang yang handsome/lawa macam model pun ade low self-esteem.

Maybe ade di antara kite sebenarnye ade low self-esteem tapi kite je yang tak sedar. So aku harap info yang aku share nih berguna untuk panduan korang.

Until we meet again. Chiaaww ~


Note to myself: Aku nih ade low self-esteem tak eyh? Hmphh...
   

No comments:

Post a Comment